The Effect of Problem Solving Based Interactive Media on Student’s Critical Thinking
Abstract
This study aims to determine the effectof problem-solving based interactive media on students’ critical thinking skills. The research method used is the experimental method one group pretest posttest. Data collection in this study using a test instrument. The population in this study is SMA Negeri 9 Tanjung Jabung Timur as many as 150 students. The sample used is 30 students. The results of the study indicate that there is an effect of problem solving based interactive media on student’ critical thinking skills with a significance of 0.000.
Full Text:
Naskah Lengkap (Bahasa Indonesia)References
Anitah, S. (2012). Media Pembelajaran. Surakarta: Yuma Pustaka.
Arikunto, S. 2013. Prosedur Penelitian suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.
Desmita. (2011). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Dewi, N. R, Murtinugraha,E, dan Arthur, R. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif pada Mata Kuliah Teori dan Praktik Plambing di Program Studi S1 PVKB UNJ. Jurnal Pendidikan Teknik Sipil. 7 (2): 25-34.
Herayanti, L., Gummah, S., Sukroyanti, A., Gunawan., dan Makhrus, M. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Masalah Meggunakan Media Moodle Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Pada Materi Gelombang. Jurnal Pendidikan fisika dan Teknologi, 4 (2):158-167
Illahi, T. A. R., Sukartiningsih, W.,dan Subroto, W. T. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif Pada Pembelajaran Materi Jenis-Jenis Pekerjaan Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Pendidikan, 4 (3): 1-10.
Isnaneny, F. Y., Sajidan., dan Masykuri, M. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Problem Based Learning (Pbl) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Program Studi Pendidikan Biologi Ums Pada Materi Sistem Gerak Manusia. Jurnal Inquiry,7 (1): 111-120.
Khamzawi, S., Wiyono, K., dan Zulherman. (2015). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Model Pembelajaran Problem Based Learning Pada Mata Pelajaran Fisika Pokok Bahasan Fluida Dinamis Untuk Sma Kelas XI. Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 2 (1): 100-108.
Ormrod, J.E. (2008). Psikologi Pendidikan: Membantu Siswa Tumbuh dan Berkembang. Terj. Wahyu Indianti, dkk. Jakarta: Erlangga.
Sanaky, H. AH. (2013). Media Pembelajaran Interaktif-Inovatif. Yogyakarta: Kaukaba Dipantara.
Santrock, J. W. (2011). Psikologi Pendidikan: Educational Psychology edisi 3. Terj. Diana Angelica. Jakarta: Salemba Humanika.
Slavin, R. E. (2011). Psikologi Pendidikan: Teori dan Praktik Edisi Kesembilan, Jilid 2. Terj: Marianto Samosir. Jakarta: Indeks.
Syah, M. (2009). Psikologi Belajar. Jakarta: PT. Grafindo Persada.
Yudiantara, A., Salam, M., dan Ikman. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Macromedia Flash 8.0 Pada Materi Bangun Ruang Di Smp Negeri 9 Kendari. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 3 (2): 1-16.
Zulhelmi, Adlim, dan Mahidin. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Terhadap Peningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 5 (1): 72-80.
DOI: https://doi.org/10.37010/duconomics.v1.5434
Refbacks
- There are currently no refbacks.