The Use of Audio-Visual Media to Improve Learning Ability in Achieving Graduates Competence

Bakti Toni Endaryono, Yanti Hasbian Setiawati, Muhamad Faqihudin, Tjipto Djuhartono, Lubban Anwari Alhamidi

Abstract


Abstract—This research aims to help the process and find out the improvement of learning ability with pure audio-visual media voiced filmastip to be able to improve the competence of graduates in accordance with the Minister of Religion Regulation No. 1 of 2016 concerning Diplomas, Academic Transcripts and Companion Certificates in Religious Colleges, Methods used is using quantitative descriptive approach with data collection techniques of observation and interviews and data analysis techniques using descriptive analysis. This is obtained from indigo data on average answers from statement questionnaires about the use of audio-visual media in learning distributed to 38 students which is 83.7% , indicating very good level in the progress. This percentage is obtained from the data of average value’s answers to multiple choice questions of student learning outcomes, the Y variable given to 38 students from the 25 questions the percentage of correct answers is only 69.3% means a moderate level. This is indicated by the acquisition of r count correlation value of 0.766 means close to the value of 1 and away from 0. The percentage of the use of audio-visual media can affect the variable student learning outcomes equals to 58.6%. While the rest of 41.4% influenced by other factors.
Keywords—Audio visual, improvement learning ability, and outcomes.


References


Soetjipto dan Raflis Kosasi. Profesi Keguruan. (Jakarta: Rineka Cipta, 2007),

Saberan, R. (2012). Penggunaan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa.

Zulfiani, dkk. Strategi Pembelajaran Sains. (Jakarta: UIN Lembaga Peneliti, 2009).

Haryoko, S. (2009). Efektivitas pemanfaatan media audio-visual sebagai alternatif optimalisasi model pembelajaran. Jurnal Edukasi Elektro.

Syaiful Bahri Djamarah dan Aswan Zain. Strategi Belajar Mengajar. (Jakarta: Rineka Cipta, 2010).

Dinn Wahyudin, dkk. Pengantar Pendidikan. (Jakarta: UT, 2009) h.9.3.

Handhika, J. (2012). Efektivitas media pembelajaran IM3 ditinjau dari motivasi belajar. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia.

Departeman Agama RI. Al-Qur’an dan Terjemahannya. (Jakarta: Depag. 2009).

Mahnun, N. (2012). Media Pembelajaran (Kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran). An-Nida'.

Rudi Silalahi dan Cepi Riyana. Media Pembelajaran. (Bandung: CV Wacana Prima. Tahun 2009).

Pupuh Fathurrohman dan M. Sobry Sutikno. Strategi Belajar Mengajar. (Bandung: PT Refika Aditama. 2010).

Pupuh Fathurrohman dan M. Sobry Sutikno. Strategi Belajar Mengajar.

Arief S. Sadiman, dkk. Media Pendidikan. (Jakarta: PT Rajagrafindo Persada, 2010).

Herry Hermawan, dkk. Media Pembelajaran. (Jakarta: UT. 2008)

Cecep Kustandi dan Bambang Sutjipto. Media Pendidikan: Manual dan Digital. (Bogor: Ghalia Indonesia, 2011)

Pupuh Fathurrohman dan M. Sobry Sutikno. Strategi Belajar Mengajar.

Rudi Silalahi dan Cepi Riyana. Media Pembelajaran.

Cecep Kustandi dan Bambang Sutjipto. Media Pendidikan: Manual dan Digital.

Departeman Agama RI. Al-Qur’an dan Terjemahannya.

Departeman Agama RI. Al-Qur’an dan Terjemahannya.

Privat Library. Materi Tarbiyah (Software Tarbiyah). 2013.

Herry Hermawan, dkk. Media Pembelajaran.

Nasution. Teknologi Pendidikan. (Jakarta: Bumi Aksara, 2005)

Syaiful Bahri Djamarah dan Aswan Zain. Strategi Belajar Mengajar.

Azhar Arsyad. Media Pembelajaran. (Jakarta: PT Rajagrafindo, 2011).

Cecep Kustandi dan Bambang Sutjipto. Media Pendidikan: Manual dan Digital.

Pupuh Fathurrohman dan M. Sobry Sutikno. Strategi Belajar Mengajar.

Suyono dan Hariyanto. Belajar dan Pembelajaran. (Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2013)

Masitoh dan Laksmi Dewi. Strategi Pembelajaran. (Jakarta: Dirjen Depag, 2009),

Agus Suprijono. Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi. (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2012)

Asep Jihad dan Abdul Haris. Evaluasi Pembelajaran. (Yogyakarta: Multi Pressindo, 2012)

Suharsimi Arikunto. Prasedur Penelitian. (Jakarta: Rineka Cipta. Tahun 2006),

Dwi Priyatno. Mandiri Belajar SPSS. (Yogyakarta: MediaKom,2009), h. 54

AM, Sardiman. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rawagrafindo, 2011.

Arikunto, Suharsimi dan Safrudin, Cepi. Evaluasi Program Pendidikan. Jakarta:PT Bumi Aksara, 2004.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.