Karakter Disiplin Positif Kunci Terwujudnya Lingkungan Belajar yang Aman dan Nyaman Bagi Peserta Didik
Abstract
Education is one of the ways to create high-quality Human Resources (HR). To create a safe and comfortable learning environment, one important aspect is paying attention to the positive discipline character of students. A school will have a pleasant, comfortable, and organized atmosphere if it applies strong discipline. Positive discipline teaches responsibility for the behavior students have shown and mutual respect for agreed-upon rules. The purpose of this research is to understand the influence of positive discipline character on creating a safe and comfortable learning environment for students. Using literature review as the research method, the Tri Pusat Pendidikan principle emphasizes the importance of the roles of family, school, and society in creating an environment that supports the development of students' positive discipline character. Positive discipline can create a safe and comfortable learning environment by providing opportunities for students to express themselves.
Full Text:
PDFReferences
Asmanijar, L., Jaya, A. S. F., Mustofa, A., & Suraiya, N. (2023). Pelaksanaan Supervisi Oleh Kepala Sekolah Dalam Mewujudkan Lingkungan Belajar Aman dan Nyaman Serta Inklusif Di SMP Negeri 2 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Ekonomi, 5(1).
Dian Winei, A., Ekowati, E., Setiawan, A., Jenuri, J., Weraman, P., & Zulfikhar, R. (2023). Dampak Lingkungan Sekolah terhadap Hasil Belajar dan Kesehatan Mental Siswa. Journal on Education, 6(1), 317-327. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/2945
Fuad, A. Z., & Alfin, J. (2017). Transformasi Tujuan Pendidikan Nasional Perspektif Pendidikan Islam. Humanis: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial Dan Humaniora, 9(2), 107–116.
Indriani, N., Suryani, I., & Mukaromah, L. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Pembentukan Karakter Disiplin Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Khazanah Pendidikan: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 17(1), 242–252. https://doi.org/10.30595/jkp.v17i1.16228
Mudarris, B. (2024). Strategi Efektif Dalam Manajemen Kelas Dalam Menciptakan Lingkungan Belajar Yang Kondusif. At-Tahsin : Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(2), 1–13. http://ejournal.stitta.ac.id/index.php/attahsin/article/view/188
Noviana, R., & Rahman, R. (2021). Strategi Sekolah Dalam Membentuk Sikap Disiplin Peserta Didik di SD Negeri 01 Kinali. An-Nuha Jurnal Pendidikan Islam, 1(3), 187–197. https://doi.org/10.24036/annuha.v1i3.46
Putra, A. F., & Fathoni, A. (2022). Penerapan Karakter Disiplin melalui Pembiasaan pada Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6307–6312. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
Putri, H. A. (2024). Menciptakan Lingkungan Belajar Aman dan Nyaman di Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 754-767. https://doi.org/10.19105/kiddo.v1i1.14536
Putri, S. A., Sari, M. M., & Ismiyah, B. (2024). Penerapan Disiplin Positif Melalui Kesepakatan Kelas Untuk Meningkatkan Kemandirian Peserta Didik Kelas VIII-G Mapel Pendidikan Pancasila Di SMPN 39 Surabaya. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(2), 1523–1532.
Sari, L. N. I., Ispihan, M., Fermidera, I., Ardiansyah, M., & Mukhtar, I. F. (2024). Pengaruh Karakter Disiplin Positif Terhadap Terciptanya Lingkungan Belajar yang Aman dan Nyaman Bagi Peserta Didik. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 4(2), 4079–4090.
Sholihah, A., & Kurniawan, R. Y. (2016). Analisis Pengaruh Motivasi Belajar Dan Lingkungan Belajar Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 4(3). https://doi.org/10.26740/jupe.v4n3.p%p
Sofia, E. M., Purnamasari, V., Purnamasari, I., & Khuluqul, S. (2023). Metode Pembiasaan Baik Untuk Meningkatkan Karakter Disiplin Peserta Didik Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio, 9(2), 931–937. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4820
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Evaluasi. Yogyakarta: Alfabeta.
Tania, E. S. A., & Wahyuningtyas, N. (2024). Tantangan dan Peluang Tri Pusat Pendidikan Dalam Menciptakan Lingkungan Belajar Yang Aman dan Nyaman Bagi Peserta Didik. Journal of Innovation and Teacher Professionalism, 3(2), 242–247. https://doi.org/10.17977/um084v3i22025p242-247
Yahya, R. N. (2023). Analisis Prosedur dan Rancangan Pengelolaan Kelas dalam Menciptakan Lingkungan Belajar yang Efektif. Seminar Nasional Sosial Sains, Pendidikan, Humaniora (SENASSDRA), 2(2), 324–332.
Yulianto, H. (2024). Disiplin Positif Pada Kurikulum Merdeka: Tinjauan Filosofi Pendidikan Menurut Ki Hajar Dewantara. JICN: Jurnal Intelek dan Cendikiawan Nusantara, 1(1), 626–637. https://jicnusantara.com/index.php/jicn/article/view/89
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Faculty of Mathematics and Sciences Universitas Indraprasta PGRI Address: Jl. Raya Tengah No. 80, Kel. Gedong, Kec. Pasar Rebo, Jakarta Timur 13760 , Jakarta, Indonesia. |
![]() Prosiding Seminar Nasional Sains 2020 is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. |