Analysis Tasks in English Textbook “When English Rings a Bell” for 7th Grade

Yunda Nopiyani Inayah, Sona Permata Gunarto, Hanna Sundari

Sari


Abstract. Tasks on the language textbooks play important roles to display materials and facilitate students to use the language as well as to encourage critical and creative thinking. This study aims to analyze the tasks in the English textbook and the types of tasks presented in the English textbook entitled When English Rings a Bell for the 7th grade of junior high school. This preliminary research is content analysis with 2-phase analysis procedures: quantitative and qualitative. It involves tasks from 4 chapters on the textbook as unit of analysis. This study applies Nunan's framework (1999) of task analysis, including cognitive task, interpersonal task, linguistic task, affective task, and creative task. For five aspects of the task in this textbook, it was found that the number of tasks in the "Observing and Asking Question" task type there are 104 tasks and in the "Collecting Information" task type there are 76 tasks from chapters I, II, III, VIII. To be more specific, the most common type of task is creative task which has a frequency of 17 and has a percentage of 47.1%, and in the type of task in the textbook there is Chapter III, namely Observing and Asking Questions that have the highest number of tasks are 41 and have a percentage of 99.64%.

Keywords: EFL Textbook; Task Types; Nunan’s (1999) Classification of Tasks

 

 Abstrak. Tugas pada buku teks bahasa memainkan peran penting untuk menampilkan materi dan memfasilitasi siswa untuk menggunakan bahasa serta untuk mendorong berpikir kritis dan kreatif. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis tugas-tugas dalam buku teks bahasa Inggris dan jenis-jenis tugas yang disajikan dalam buku teks bahasa Inggris berjudul When English Rings a Bell untuk kelas 7 SMP. Penelitian pendahuluan ini adalah analisis isi dengan prosedur analisis 2 tahap: kuantitatif dan kualitatif. Ini melibatkan tugas dari 4 bab pada buku teks sebagai unit analisis. Penelitian ini menggunakan kerangka analisis tugas Nunan (1999) yang meliputi tugas kognitif, tugas interpersonal, tugas linguistik, tugas afektif, dan tugas kreatif. Untuk lima aspek tugas pada buku ajar ini didapatkan jumlah tugas pada jenis tugas “Mengamati dan Mengajukan Pertanyaan” sebanyak 104 tugas dan pada jenis tugas “Mengumpulkan Informasi” terdapat 76 tugas dari bab I, II , III, VIII. Untuk lebih spesifiknya, jenis tugas yang paling umum adalah tugas kreatif yang memiliki frekuensi 17 dan memiliki persentase 47,1%, dan pada jenis tugas di buku teks terdapat Bab III yaitu Mengamati dan Mengajukan Pertanyaan yang memiliki jumlah tugas tertinggi adalah 41 dan memiliki persentase 99,64%.

Kata kunci: Buku Teks EFL; Jenis Tugas; Klasifikasi Tugas Nunan (1999)

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Alemi, M. (2014). “The Presentation of Different Types of Tasks in ELT Textbooks.” 8(1): 61–92. http://www.teljournal.org/article_54565_e38b236c722820fd404b4787a203e71d.pdf.

Aryani, A., Ikhsanudin, I., & Regina, R. (2019). “Critical Review of Tasks in English Textbook When English Rings a Bell.” ICoTE Proceedings 2. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/icote/article/view/33927.

Rambe, D., & Amri, Z. (2019). “Journal of English Language Teaching: Nov-Dec19.” Journal of English Language Teaching 8(1): 178–86.

Elmiana, D.S. (2018). “A Critical Analysis of Tasks in Senior High School EFL Textbooks in Indonesia.” Journal of Asia TEFL 15(2): 462–70.

Nunan, D. (1999). Second language teaching and learning. Boston: Heinle/Thomson.

Nunan, D. (2006). Task-based Language Teaching in the Asia Context: Defining ‘Task’. Asian EFL Journal, 8(3), 1-18.

Suryani, Rias Wita. 2018. “‘WHEN ENGLISH RINGS THE BELL’: An English Textbook Analysis.” English Language Teaching and Research 2(1): 258–68.

Swastika, P.A., Miranti, R.R., Rauuf, M., & Nur, O. (2020). “The Analysis of Speaking Assessment Types in Textbook ‘When English Rings a Bell Grade VII.’” Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran 3(2): 167–73.




DOI: https://doi.org/10.30998/sinastra.v1i0.6067

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


                                                                                              

Penerbit: Universitas Indraprasta PGRI

Alamat: TB. Simatupang, Jl. Nangka Raya No.58 C, RT.5/RW.5, Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan, Provinsi DKI Jakarta, 12530, Indonesia

Telepon: +62 (021) 7818718 – 78835283 | Tutup pada hari Minggu dan hari libur nasional di Indonesia

Jam Kerja: Pukul 09.00--16.00 WIB

Creative Commons License

SINASTRA: Prosiding Seminar Nasional Bahasa, Seni, dan Sastra is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.