PERJUANGAN PGRI DALAM MENSEJAHTERAKAN GURU: KONTRIBUSI PGRI DALAM PEMBENTUKAN UNDANG-UNDANG GURU DAN DOSEN TAHUN 2005
Sari
PGRI as the largest teacher organization in Indonesia, since its inception has always been consistent in fighting for the interests of teachers, especially in improving teacher welfare. In the course of its history, when PGRI in the reform era underwent significant changes. The fresh air of change brought about by the reformation era also affected PGRI's movements and steps. PGRI strives for its policy line in accordance with the vision and mission of this organization to always communicate the interests of teachers together with the government. This research is a library research study that uses historical methods, covering four stages, including: heuristics, criticism, interpretation and historiography. The results of this study include that in the reform era, the government was more open in the dialogue space where this opportunity was not wasted by PGRI to fight for the interests of teachers, although the steps taken by PGRI were not always smooth. In an effort to realize the Law on Teachers and Lecturers, PGRI has taken various steps, including through legislation together with the government and the DPR. With persistent struggle, the Law on Teachers and Lecturers was finally passed in 2005.
Kata Kunci
Teks Lengkap:
PDFReferensi
Budiarto. (2009). “Peranan PGRI Sebagai Kelompok Kepentingan (Interest Groups) Dalam Memperjuangkan Kesejahteraan Guru (Studi Kasus Pengurus PGRI Provinsi Jawa Tengah Masa Bakti 2004 S/D 2009”. Tesis: Program Pascasarjana Universitas Diponegoro.
Darmawan, W. (2004). Pasang Surut Persatuan Guru Republik Indonesia dalam Memperjuangkan Nasib Guru Indonesia, 1945-1998. Tesis: Universitas Indonesia.
Hastantyo, G., FX Wartoyo dan Yudi P. (t.t.). Pasang Surut Persatuan Guru Republik Indonesia (PGRI) Pasca Reformasi Tahun 1998 – 2005 di Jawa Timur. Program Studi Pendidikan Sejarah Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan PGRI Sidoarjo.
Henawanto, A. (2014). Persepsi Guru terhadap Persatuan Guru Republik Indonesia dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. Jurnal “Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan” Volume 2, Nomor 1, Januari 2014; 1-6 ISSN: 2337-7623; EISSN: 2337-7615 3.
Kosasih, A. (2016). Perjuangan Organisasi Guru di Masa Revolusi Sejarah PGRI di Awal Pendiriannya. Jurnal sosio-e-kons, Vol. 8 No. 2 Agustus 2016, hal. 91-103.
Murwaningsih, T. (2004). Peranan Persatuan Guru Republik Indonesia (PGRI) dalam Upaya Peningkatan Profesionalisme Guru . Jurnal llmiah Guru "COPE", No. 0l/Tahun VIII/Pebruari 2004.
Nurbaity, Darmawan, R., dan Akhmad S. R. (2021). Perjuangan PGRI dalam Meningkatkan Kesejahteraan Guru di Era Reformasi Tahun 1999-2003 (Studi Kasus PGRI DKI Jakarta dan Depok). Jurnal ‘ESTORIA” Volume 2, No. 1, Bulan Oktober Tahun 2021
Prasetiyo, A., Farida M. W., dan Aulia, N. D. (2020) Dinamika Konflik Antara Persatuan Guru Republik Indonesia dan Partai Komunis Indonesia. Program Studi Pendidikan Sejarah,Universitas Sriwijaya. “ISTORIA”: Jurnal Pendidikan dan Sejarah Volume 16, No 1, Maret 2020 Tersedia Online: https://journal.uny.ac.id/index.php/istoria.
PGRI. t.t. PGRI Dari Masa Ke Masa. Jakarta: YPLP PGRI Pusat.
Sabon. (1999). Fakta Tragedi Semanggi: Analisis Hukum, Sosial-Politik, Moral. Jakarta: Universitas Katolik Indonesia Atma Jaya
Soebroto, H. (2009). Sintong Panjaitan: Perjalanan Seorang Prajurit Para Komando. Jakarta: Kompas
Sidiq, M. (2003). KAMMI dan Pergulatan Reformasi. Solo: Era Intermedia
Subagia, dkk. (2008). Seratus Tahun Perjuangan Guru Indonesia. Jakarta: PB PGRI dan Departemen Pendidikan Nasional.
Refbacks
- Saat ini tidak ada refbacks.
Universitas Indraprasta PGRI
Address:
Jl. Raya Tengah No.80, RT.6/RW.1, Gedong, Kec. Ps. Rebo, Kota Jakarta Timur, Daerah Khusus Ibukota Jakarta 13760, Indonesia
Contact Email : webinarsejarah.unindra@gmail.com
Contact Phone : +62 878-8493-3275
Company : Program Studi Pendidikan Sejarah - Universitas Indraprasta PGRI