Instrumen Evaluasi Penalaran Berbasis Kerangka Kerja Logika

Riko Riko

Sari


This article aims to propose a systematic reasoning evaluation instrument. This instrument is designed to fill the methodological gap in previous literature on the effectiveness claims of a learning model. The result is an operational framework that translates the abstract concept of argumentation ability into a series of components that can be assessed objectively. This evaluation is based on logical principles and includes the ability to identify factual truths, analyze argument structures, detect logical fallacies, and construct valid arguments. Thus, it is concluded that this instrument provides a strong methodological basis for empirically validating pedagogical claims. Its use can facilitate the transition from pedagogical beliefs to scientific evidence.

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Ahmad, M. I. H. (2012). Signifikansi Memahami Logika Dasar. Substantia: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin, 14(1), 37–44. doi: 10.22373/substantia.v14i1.4854

Ahmad, M., Saragih, Z. K., Akbar, N., & Gunawan, I. P. (2023). Konsep Logika. Solok: PT. Mafy Media Literasi Indonesia.

Anwar, Y. A. S., Muti’ah, M., Junaidi, E., & Hidayanti, E. (2024). Implementasi Pembelajaran Berbasis Kasus untuk Melatih Kemampuan Argumentasi dan Inisiatif Belajar Mahasiswa Kimia: Studi Tindakan Kelas. Journal of Classroom Action Research, 6(3), 617–626. doi: 10.29303/jcar.v6i3.8830

Fakhriyah, F., Rusilowati, A., Nugroho, S. E., & Saptono, S. (2021). Mengembangkan Kemampuan Argumentasi Ilmiah Calon Guru Sekolah Dasar sebagai Bentuk Penguatan Keterampilan Abad 21. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 4(1), 190–194. Diambil dari https://proceeding.unnes.ac.id/snpasca/article/view/847

Gulo, E., Laia, D., & Lawalata, M. (2024). Peran Logika dalam Perspektif Iman Kristen: Tantangan dan Manfaat. Jurnal Teologi Injili Dan Pendidikan Agama, 2(3), 133–147. doi: 10.55606/jutipa.v2i3.318

Poespoprodjo, W., & Gilarso, E. T. (1999). Logika ilmu menalar: Dasar-dasar berpikir tertib, logis, kritis, analitis, dialektis. Bandung: Pustaka Grafika. Diambil dari https://books.google.co.id/books?id=8XzDtQEACAAJ

Setiono, P., Yuliantini, N., Wurjinem, W., & Anggraini, D. (2021). Kemampuan Argumentasi Ilmiah Mahasiswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 5(1), 101. doi: 10.30651/else.v5i1.7039

Soekisno, R. B. A. (2015). Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Argumentasi Matematis Mahasiswa. Infinity Journal, 4(2), 120–139. doi: 10.22460/infinity.v4i2.p120-139


Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.