Learning Failures and Barriers in Schools During a Pandemic at Indonesia: A Literature Review

Purba Wahyu Adi, Trisno Martono, Sudarno Sudarno

Abstract


The effectiveness of learning during the Covid-19 pandemic experienced obstacles and triggered the failure of the teaching and learning process in schools. Students are directly affected and if left for a long time will experience learning loss. This study aims to describe the obstacles that trigger failure in learning in schools during the pandemic in Indonesia through a literature review. Searching research journal data using Google Scholar database from various available journals. Article criteria can be in the form of qualitative and quantitative approaches. There are no restrictions on the year of publication or the use of language. In this literature study, 20 articles have been screened by authors. The results of the review generally describe learning barriers during the pandemic, namely; pedagogical barriers, barriers to facilities and infrastructure, internal barriers to students, and barriers to the external environment of students.

References


Afnibar, Fajhriani, D., & Putra, A. (2020). ANALISIS KESULITAN BELAJAR MAHASISWA DALAM KULIAH ONLINE (Studi pada Mahasiswa Bimbingan Konseling Islam UIN Imam Bonjol Padang). Al Irsyad : Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 11(2), 187–196. Retrieved from http://diasdiari.bl

Agustin, M., Puspita, R. D., Nurinten, D., & Nafiqoh, H. (2020). Tipikal Kendala Guru PAUD dalam Mengajar pada Masa Pandemi Covid 19 dan Implikasinya. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 334. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.598

Bahar, S. (2020). Permasalahan-Permasalahan Sekolah Menengah Pertama (SMP) Bunda Dalam Pembelajaran Jarak Jauh Sebagai Dampak Pandemi Covid-19. Alasma: Jurnal Media Informasi Dan Komunikasi Ilmiah, 02(02), 217–230.

Budiman, J. (2021). Evaluasi Pelaksanaan Pembelajaran Daring Di Indonesia Selama Masa Pandemi Covid-19. VOX EDUKASI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 12(1), 104–113. https://doi.org/10.31932/ve.v12i1.1074

Hariyanti, D., Haq, A., & Hidayat, N. (2020). Pelaksanaan Pembelajaran Biologi Secara Daring Selama Pandemi Covid-19 di Kabupaten Jember. ALVEOLI: Jurnal Pendidikan Biologi, 1(1), 11–21.

Huzaimah, P. Z., & Risma, A. (2021). Hambatan yang Dialami Siswa Dalam Pembelajaran Daring Matematika Pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 05(01), 533–541.

Kafi, M. B., Mahmudah, & Muslimah. (2020). Problematika Pembelajaran Shalat pada Masa Pandemi Covid-19 di MIN 3 Kotawaringin Barat. Jurnal Al-Qiyam, 1(2), 1–10.

Kahfi, A. (2020). Tantangan Dan Harapan Pembelajaran Jarak Jauh Di Masa Pandemi Covid 19. Dirasah, 03(2), 137–154. Retrieved from https://stai-binamadani.e-journal.id/jurdir

Kemendikbud. (2020). SE Mendikbud: Pembelajaran Secara Daring dan Bekerja Dari Rumah Untuk Mencegah Penyebaran Covid-19. Jakarta. Retrieved from https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2020/03/se-mendikbud-pembelajaran-secara-daring-dan-bekerja-dari-rumah-untuk-mencegah-penyebaran-covid19

Khanan Auladi, Rahmaini, A., & Rokhimawan, M. A. (2020). Kendala Guru Dalam Pembelajaran Tematik Jarak Jauh Selama Masa Pandemi Covid-19 Di Madrasah Ibtidaiyah Nurul Ummah (Minu) Kotagede Yogyakarta. As-Salam: Jurnal Studi Hukum Islam & Pendidikan, 9(2), 163–188. https://doi.org/10.51226/assalam.v9i2.141

Kholisho, Y. N., & Marfuatun, M. (2020). Daya Serap Pelaksanaan Mata Kuliah Kependidikan DiTengah Pandemi Covid-19. Edumatic : Jurnal Pendidikan Informatika, 4(1), 131–140. https://doi.org/10.29408/edumatic.v4i1.2155

Lubis, W. (2020). Analisis Efektivitas Belajar Pada Pembelajaran Jarak Jauh (Pjj) Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(1), 139–140.

Nurdin. (2021). Kendala Pandemi Covid-19 Terhadap Proses Pembelajaran Online di MIN 4 Bungo 1. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Teknologi Informasi, 02, 122–130.

Nurkolis, N., & Muhdi, M. (2020). Keefektivan Kebijakan E-Learning berbasis Sosial Media pada PAUD di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 212. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.535

Paramita, Y., & Subroto, W. T. (2021). Faktor Kritis Kesiapan E-Learning Pendorong Perfoma Belajar Ekonomi Siswa SMA Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hsil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(2), 314–327.

Rahayu, A. suci, Amalia, A. R., & Maula, L. H. (2020). Analisis Kesulitan Guru dalam Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 di Sekolah Dasar. Jurnal PGSD, 6(2), 1–6.

Ramdhani, M. N., & Wulandari, S. S. (2021). Analisis Efektivitas Kuliah Online pada Pembelajaran Kesekretarisan di Prodi Pendidikan Administrasi Perkantoran. Journal of Office Administration: Education and Practice, 1(1), 66–81.

Ruktiari, R., Septiana, A. I., & Piu, S. W. (2021). Analisis Tingkat Kesiapan Pembelajaran Daring di Masa Pandemi COVID-19 Pada Guru SMK. Jurnal Instek: Informatika Sains Dan Teknologi, 6, 140–149.

Wahyuningsih, K. S. (2021). Problematika Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19 Di SMA Dharma Praja Denpasar. Jurnal Pangkaja, 24(1), 107–118.

Yudhistira, S., & Murdiani, D. (2020). Pembelajaran Jarak Jauh: Kendala dalam Belajar dan Kelelahan Akademik. MAARIF Institute, 373–393.

Yupelmi, M. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring Terhadap Hasil Praktek Pewarnaan Rambut Di Kelas Xi Sekolah Menengah Kejuruan (Smk) Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Dan Keluarga, 12(2), 33–37. https://doi.org/10.24036/jpk/vol12-iss02/832




DOI: https://doi.org/10.37010/duconomics.v1.5436

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Flag Counter