Analysis of Experimental Research Methods on Science Learning in Junior High Schools

Rahayu Laelandi, Babang Robandi

Abstract


Various types of educational devices that are used as a support for the creation of a good education are certainly important. One of them is using an effective method to provide a concept to students optimally. This study aims to analyze how high and important the influence of the experimental method on science subjects at the junior high school. The method used is a qualitative research method with a mini survey method on 47 samples consisting of junior high school students, high school students, college students, and alumni students as well as a literature study method (library study) which is carried out by screening electronic books (e-books) and e- journals. The results showed that 94% of experimental research methods were effectively used and 6% were not effectively used in the science learning process. The effectiveness of this method is that students can prove that an accepted concept is in accordance with the given theory and students can hone their psychomotor abilities. The weakness of this method is that it can be seen from the inadequate infrastructure, the ability of teachers, controlling students, and the selection of practicum materials.

References


Afandi, M. (2014). Pentingnya Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah “PENDIDIKAN DASAR”, 1(1).

Andiasari, L. (2015). Penggunaan Model Inquiry dengan Metode Eksperimen dalam Pembelajaran IPA di SMPN 10 Probolinggo. Jurnal Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan, 3(1), 15-20.

Danim, S. (2002). Menjadi Peneliti Kualitatif. Bandung: Pustaka Setia.

Fitrah, M., & Luthfiyah. (2017). Metodologi Penelitian; Penelitian Kualitatif, Tindakan Kelas & Studi Kasus. Sukabumi: CV Jejak.

Fitriaty. (2014). Peningkatan Aktivitas Peserta Didik dalam Pembelajaran IPA Menggunakan Metode Eksperimen di Sekolah Dasar. Artikel Penelitian. Pontianak: Universitas Tanjungpura.

Jaedun, A. (2011). Metodologi Penelitian Eksperimen. Yogyakarta: Pelatihan Penulisan Artikel Ilmiah.

Khatibah. (2011). Penelitian Kepustakaan. Jurnal Iqra’, 5 (1), 36-39.

Kirom, A. (2017). Peran Guru dan Peserta Didik dalam Proses Pembelajaran Berbasis Multikultural. Al-Murabbi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 69-80.

Krippendoff, K. (1993). Analisis Isi: Pengantar Teori dan Metodologi. Jakarta: Citra Niaga Rajawali Press.

Meriyati. (2015). Memahami Karakteristik Anak Didik. Lampung: Fakta Press lAIN Raden lntan Lampung.

Nurkholis. (2013). Pendidikan dalam Upaya Memajukan Teknologi. Jurnal Kependidikan, 1(1): 24–44.

Nurqomariah, Gunawan, Sutrio. (2015). Pengaruh Model Problem Based Learning dengan Metode Eksperimen terhadap Hasil Belajar IPA Fisika Siswa Kelas VII SMP Negeri 19 Mataram Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 1(3), 173-178.

Panjaitan, S. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar IPA melalui Media Gambar pada Siswa Kelas IIA SDN 78 Pekanbaru. Jurnal Primary Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 6(1), 252-266.

Payadnya, I. P. A. A., & I Gusti, A. N. T. J. (2018). Panduan Penelitian Eksperimen beserta Analisis Statistik dengan SPSS. Yogyakarta: Deepublish.

Purwanti, A. (2017). Keefektifan Metode Eksperimen terhadap Keterampilan Proses dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 5(1), 77-88.

Rahmawati, D., Adi, M., & Aden, A., G. (2018). Pengaruh Metode Pembelajaran Eksperimen terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa (Studi Eksperimen di Kelas VII SMP pada Konsep Energi dalam Sistem Kehidupan). Jurnal Bio Educatio, 3(2), 8-13.

Ratminingsih, N. M. (2010). Penelitian Eksperimental dalam Pembelajaran Bahasa Kedua. PRASI, 6(11), 30-40.

Riyanto, S., & Aglis, A. H. (2020). Metode Riset Penelitian Kuantitatif: Penelitian di Bidang Manajemen, Teknik, Pendidikan, dan Eksperimen. Yogyakarta: Deepublish.

Serbaguna. (2005). Dalam Pusat Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Poltekkes Tanjungkarang. Penyusunan Karya Tulis Ilmiah Penelitian Literatur (Library Research). Politeknik Kesehatan Tanjungkarang.

Sofiah, R., Suhartono, Ratna, H. (2020). Analisis Karakteristik Sains Teknologi Masyarakat (STM) sebagai Model Pembelajaran: Sebuah Studi Literatur. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 7(1), 1-18.

Sugiyono. (2006). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Suryana. (2010). Metodologi Penelitian: Model Praktis Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Taib, Z. (2017). Analisis Faktor Penghambat Proses Belajar Mengajar Guru Matematika SMA Se-Kabupaten Pulau Morotai. Edukasi, 15(1), 650-662.

Yeni, F., Zelhendri, Z., Darmansyah. (2018). Penelitian pendidikan. Jakarta: Prenadamedia Group.

Zed, M. (2003). Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.




DOI: https://doi.org/10.37010/duconomics.v1.5457

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Flag Counter