PENANGANAN WABAH DI BATAVIA SEBAGAI SUPLEMEN MATERI PEMBELAJARAN SEJARAH
Sari
This study aims to analyze various handling of the plague in Batavia which can be used as a supplement for history learning materials in schools, so that students can reflect on events in the past with events that occur in the present and in the future. The research method used is a qualitative approach with data collection techniques is document instrument. The result is the provision of history learning material supplement to students, especially class XI who are in the Jakarta area regarding the handling of the plague in Batavia during the VOC period to the Dutch East Indies government were suitable for study.
Kata Kunci
Teks Lengkap:
PDFReferensi
AM, S., Lestariningsih, A. D., Basundoro, P., & Uddin, B. (2014a). Buku Guru Sejarah Indonesia SMA/MA/SMK/MAK Kelas XI. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
AM, S., Lestariningsih, A. D., Basundoro, P., & Uddin, B. (2014b). Sejarah Indonesia SMA/MA/SMK/MAK Kelas XI Semester 1. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Amboro, K. (2020). Kontekstualisasi Pandemi Covid-19 dalam Pembelajaran Sejarah. Yupa: Historical Studies Journal, 3(2), 90–106. https://doi.org/10.30872/yupa.v3i2.203
Asmara, Y. (2019). Pembelajaran Sejarah Menjadi Bermakna dengan Pendekatan Kontektual. Kaganga:Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial-Humaniora, 2(2), 105–120. https://doi.org/10.31539/kaganga.v2i2.940
Aulia, G., Rahmah Fahriati, A., Okta Ratnaningtyas, T., Meitania Utami, S., Dwi Pratiwi, R., Adi Ismaya, N., … Ayu Sabrina, P. (2021). Covid-19 Prevention Education With the Health Protocol of 5M and the Importance of Multivitamins During Covid-19 Pandemic. Jurnal Abdi Masyarakat, 2(1), 133–139.
Cipta, S. E. (2020). Upaya Penanganan Pemerintah Hindia Belanda Dalam Menghadapi Berbagai Wabah Penyakit di Jawa 1911-1943. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 8(2), 162–169. https://doi.org/10.26618/equilibrium.v8i2.3281
Firdausi, F. A. (2018). Menjinakkan Malaria di Zaman Kolonial. Retrieved from tirto.id website: https://tirto.id/menjinakkan-malaria-di-zaman-kolonial-cPlD
Firdausi, F. A. (2020a). Gara-Gara Sanitasi Buruk, Wabah Kolera Melanda Hindia Belanda. Retrieved from tirto.id website: https://tirto.id/gara-gara-sanitasi-buruk-wabah-kolera-melanda-hindia-belanda-eGrc
Firdausi, F. A. (2020b). Yang Dilakukan VOC & van Imhoff Kala Batavia Dilanda Wabah Malaria. Retrieved from tirto.id website: https://tirto.id/yang-dilakukan-voc-van-imhoff-kala-batavia-dilanda-wabah-malaria-ev6L#top
Gifari, M. A., Rusmartini, T., & Astuti, R. D. I. (2017). Hubungan Tingkat Pengetahuan dan Perilaku Gerakan 3M Plus dengan Keberadaan Jentik Aedes aegypti. Bandung Meeting on Global Medicine & Health (BaMGMH), 1(1), 84–90. Retrieved from http://proceeding.unisba.ac.id/index.php/BaMGMH/article/view/1261/pdf
Hasanah, S. (2020). Kebangkitan Dokter Pribumi dalam Lapangan Kesehatan: Melawan Wabah Pes, Lepra dan Influenza di Hindia Belanda Awal Abad 20. Masyarakat Indonesia, 46(2), 208–220.
Indonesia, C. (2020). Jejak Wabah di Jakarta: Malaria, Kolera, hingga Leptospirosis. Retrieved from cnnindonesia.com website: https://www.cnnindonesia.com/nasional/20200621220426-20-515812/jejak-wabah-di-jakarta-malaria-kolera-hingga-leptospirosis
Janti, N. (2019). Upaya Memberantas Cacar. Retrieved from historia.id website: https://historia.id/sains/articles/upaya-memberantas-cacar-DbeG0/page/1
Kemala, F. (2021). Cacar (Smallpox). Retrieved from hellosehat.com website: https://hellosehat.com/infeksi/infeksi-virus/cacar-smallpox-variola/
Moleong, L. J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Padiatra, A. M. (2015). Melawan Wabah: Sejarah Sekolah Dokter Djawa 1851–1899. Palembang.
Permana, R. (2020). Pembelajaran Sejarah Lokal di Sekolah. Tangerang: Media Edukasi Indonesia.
Pernantah, P. S., & Fikri, A. (2021). WAWASAN SEJARAH PANDEMI UNTUK PENGUATAN KARAKTER MAHASISWA DI ERA COVID-19. Sejarah Dan Budaya: Jurnal Sejarah, Budaya, Dan Pengajarannya, 15(1), 154–163.
Peta Sebaran. (2022). Retrieved from covid19.go.id website: https://covid19.go.id/peta-sebaran
Pradjoko, D., & Emalia, I. (2021). Persebaran Penyakit di Kawasan Laut Jawa Abad XIX - XX. Diakronika, 21(2), 121–135. https://doi.org/10.24036/diakronika/vol21-iss2/213
Putra, T. R. I. (2011). Malaria dan permasalahannya. Jurnal Kedokteran Syiah Kuala, 11(2), 103–114.
Ramdhaniah, E. N., Sundari, P. I., & Sari, A. W. (2021). Dampak penanganan epidemi kolera terhadap kondisi sosial budaya Penduduk Batavia tahun 1900-1920. Historiography: Journal of Indonesian History and Education, 1(3), 284–301.
Sitompul, M. (2018). Kala Kolera Menyerang Batavia. Retrieved from historia.id website: https://historia.id/sains/articles/kala-kolera-menyerang-batavia-DAl9e/page/1
Susilo, A., & Sarkowi, S. (2018). Peran Guru Sejarah Abad 21 dalam Menghadapi Tantangan Arus Globalisasi. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 2(1), 43. https://doi.org/10.17509/historia.v2i1.11206
Ucu, K. R. (2021). Cerita Penolakan Vaksin Abad Ke-18: Cacar yang Bikin Modar. Retrieved from republika.co.id website: https://www.republika.co.id/berita/qmvy6y282/cerita-penolakan-vaksin-abad-ke18-cacar-yang-bikin-modar
Wardana, I. G. W. W. (2016). Kebijakan Pemerintah Kolonial Dalam Penanganan Penyakit Cacar Di Jawa Abad XIX-XX. Social Studies, 4(1), 34–50.
Widyanuratikah, I. (2020). Ketika Malaria Mengubah Batavia Jadi Kuburan Orang Eropa. Retrieved from republika.co.id website: https://www.republika.co.id/berita/qasr0a485/ketika-malaria-mengubah-batavia-jadi-kuburan-orang-eropa
Wiyanarti, E., Supriatna, N., & Winarti, M. (2020). Pengembangan Sejarah Lokal Sebagai Sumber Pembelajaran Sejarah Yang Kontekstual. FACTUM: Jurnal Sejarah Dan Pendidikan Sejarah, 9(1), 67–74. https://doi.org/10.17509/factum.v9i1.21666
Zed, M. (2018). Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Obor.
Refbacks
- Saat ini tidak ada refbacks.
Universitas Indraprasta PGRI
Address:
Jl. Raya Tengah No.80, RT.6/RW.1, Gedong, Kec. Ps. Rebo, Kota Jakarta Timur, Daerah Khusus Ibukota Jakarta 13760, Indonesia
Contact Email : webinarsejarah.unindra@gmail.com
Contact Phone : +62 878-8493-3275
Company : Program Studi Pendidikan Sejarah - Universitas Indraprasta PGRI