Pengaruh Minat Baca dan Kemampuan Membaca Pemahaman terhadap Keterampilan Berbicara Siswa Sekolah Menengah Atas
Abstract
The purpose of this research was to determine the influence of reading interest and reading comprehension ability on the speaking skills of private high school students in Tangerang City. The method used in this research is quantitative methods through correlational studies. The population of this research is all students at Al Husna High School and Syekh Yusuf High School, Tangerang City. The sample was taken using a non-probability design with a purposive sampling technique of 60 students from class XI. The instruments for collecting this data are a reading interest questionnaire, a reading comprehension test, and a speaking skills test based on pictures. The results of this study show that: (1) there is an influence of reading interest and reading comprehension ability on speaking skills with an R square value of 0.232, a sig value. 0.001 and F-count 8.604; (2) there is an influence of reading interest on speaking skills with a sig value. 0.036 and t-count 2.147; and (3) there is an influence of reading comprehension ability on speaking skills with a sig value. 0.004 and t-count 2.992.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anjali, A. (2008). Panduan lengkap menjadi pembicara handal. Yogyakarta: Think.
Arif, N. A., Rahim, R., Samsuri, A. S. (2012). Pengaruh minat baca dan penguasaan kosakata terhadap keterampilan berbicara siswa SD Negeri 63 Sambueja Kabupaten Maros. Jurnal Naturalistic, 07 (01) 1362-1369.
Arikunto, S. (2006). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik edisi revisi VI. Jakarta: Rineka Cipta.
Arsjad, Maidar G, dan Mukti U.S. (1993). Pembinaan keterampilan berbicara Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.
Darma, Y. A. (2009). Analisis Wacana Kritis. Bandung: Yrama Widya.
Ermanto. (2019). Keterampilan membaca cerdas. Depok: PT RajaGrafindo Persada.
Gumono. (2014). Profil kemampuan membaca peserta didik sekolah dasar di Provinsi Bengkulu. Jurnal Lentera Pendidikan, 17 (2) 201-202.
Hamalik, O. (2008). Proses belajar mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Keraf, G. (2014). Komposisi. Jakarta: Nusa Indah.
Mareta, R. L. (2018). Pengaruh minat baca, penguasaan kosakata dan rasa percaya diri peserta didik terhadap keterampilan berbicara. Tesis. Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Program Pascasarjana, Universitas Terbuka.
Marzuqi, I. (2019). Keterampilan berbicara dalam pembelajaran bahasa dan sastra Indonesia. Surabaya: Penerbit Istana.
Mundir. (2013). Metode penelitian kualitatif dan kuantitatif. Jember: STAIN Jember Press.
Najamiah. (2017). Pengaruh minat baca terhadap kemampuan memahami bacaan peserta didik kelas IV SD Negeri Gunung Sari 1 Kec. Rappocini Kota Makassar. Skripsi. Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Alauddin, Makassar.
Nurgiyantoro, B. (2016). Penilaian pembelajaran bahasa berbasis kompetensi: edisi kedua. Yogyakarta: BPFE Yogyakarta.
Retno, D.R., dkk. (2012). Pendidikan dan latihan profesi guru (PLPG) mapel bahasa Indonesia. Surabaya: Universitas PGRI Adi Buana Surabaya Press.
Sardiman. (2011). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Setyonegoro, A., Akhyaruddin., dan Yusra, H. (2020). Bahan ajar keterampilan berbicara. Jambi: Komunitas Gemulun Indonesia.
Slamet, Y. (2009). Dasar-dasar keterampilan berbahasa Indonesia. Surakarta: LPP UNS Press.
Slameto. (2008). Belajar dan faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Adi Mahasatya.
Somadayo, S. (2011). Strategi dan teknik pembelajaran membaca. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Sudarsana, U. (2014). Pembinaan minat baca: edisi 1. Tangerang Selatan: Penerbit Universitas Terbuka.
Sudarsana, U., Bastiano. (2017). Pembinaan minat baca: edisi 2. Tangerang Selatan: Penerbit Universitas Terbuka.
Sugiyono. (2013). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R dan D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2019). Statistik untuk penelitian. Bandung: Alfabeta.
Syah, M. (2003). Psikologi belajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sunendar, D. (2011). Strategi pembelajaran bahasa. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Tarigan, H. G. (2015). Membaca sebagai suatu keterampilan berbahasa. Bandung: Angkasa.
Tarigan, H. G. (2015). Berbicara sebagai suatu keterampilan berbahasa. Bandung: Angkasa.
Usman, M.U., (2010). Menjadi guru profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Utami, R. (2007). Panduan terampil membaca. Solo: Teguh Karya.
Widyastuti, A. (2016). Pengaruh minat membaca dan penguasaan kosakata terhadap keterampilan berbicara pidato. Jurnal Deiksis, 08 (01) 27-38.
Wiyanti, E. (2014). Peran minat membaca dan penguasaan kosakata terhadap keterampilan berbicara Bahasa Indonesia. Jurnal Deiksis, 06 (02) 89-100. https://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/Deiksis/article/view/519.
Yuliatun. (2009). Hubungan minat membaca dan penguasaan kosakata dengan keterampilan berbicara siswa kelas VI Sekolah Dasar Negeri 2 Bulusulur di Kecamatan Wonogiri Kabupaten Wonogiri. Tesis. Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia, Program Pascasarjana, Universitas Sebelas Maret, Surakarta.
DOI: https://doi.org/10.30998/senndika.v1i1.7369
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 SENNDIKA: Prosiding Seminar Nasional Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
(Pascasarjana) Universitas Indraprasta PGRI
Kampus A Building 2, 3nd Floor | Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia.
Tlp. (021) 78835283